Φαγόπυρο

Φαγόπυρο

Το φαγόπυρο ή μαυροσίταρο, αν και πολλοί πιστεύουν πως πρόκειται για δημητριακό, είναι στην πραγματικότητα σπόρος. Προέρχεται από τη Βόρεια Ευρώπη και την Ασία, ενώ παράγεται ευρέως στη Ρωσία και την Πολωνία, όπου και αποτελεί βασικό συστατικό της διατροφής των εν λόγω χωρών.

Αν και στο μέγεθος μοιάζει πολύ με το σιτάρι, έχει ένα ιδιαίτερο πυραμιδοειδές σχήμα που το κάνει και ξεχωρίζει.  Είναι διαθέσιμο σε διάφορες ποικιλίες και μορφές, όπως αλεύρι, νιφάδες και σπόροι. Υπάρχει, επίσης, πληθώρα βρώσιμων προϊόντων, όπως μπισκότα, παξιμάδια κλπ που έχουν ως κύριο συστατικό τους το φαγόπυρο.

Ο λόγος για τον οποίο γίνεται όλο και πιο δημοφιλές είναι η υψηλή διατροφική του αξία. Βασικό πλεονέκτημά του είναι η απουσία γλουτένης, γεγονός που το καθιστά κατάλληλο προς βρώση από άτομα που υποφέρουν από κοιλιοκάκη ή ευαισθησία στη γλουτένη. Μπορεί πολύ εύκολα να ενταχθεί σε δίαιτα ελεύθερη γλουτένης, αντικαθιστώντας επιτυχώς το σιτάρι, τη βρώμη, τη σίκαλη και το κριθάρι.

Το φαγόπυρο αποτελεί εξαιρετική πηγή μαγγανίου, μαγνησίου και χαλκού, μετάλλων και ιχνοστοιχείων των οποίων η πρόσληψη είναι απαραίτητη για τη διατήρηση καλής υγείας. Επιπλέον, είναι ιδιαίτερα περιεκτικό σε φυτική πρωτεΐνη υψηλής διατροφικής αξίας αφού περιέχει και τα 9 απαραίτητα αμινοξέα, συμπεριλαμβανομένης της λυσίνης και της τρυπτοφάνης, αμινοξέων που συνήθως απουσιάζουν από τις φυτικές πηγές πρωτεΐνης. Συγκεκριμένα, το φαγόπυρο αποτελεί μία από τις καλύτερες φυτικές πηγές τρυπτοφάνης, η οποία αποτελεί δομικό συστατικό της σεροτονίνης.

Περιέχει, επίσης, ικανοποιητική ποσότητα φυτικών ινών, ενώ παρουσιάζει χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη. Τα δύο αυτά χαρακτηριστικά του το καθιστούν αποτελεσματικό στον έλεγχο επιπέδων σακχάρου στο αίμα, ενώ λόγω της παρουσίας φυτικών ινών είναι αποτελεσματικό στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας ενώ συμβάλλει στη μείωση των υψηλών επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα.

Το φαγόπυρο, τέλος, φέρεται να έχει και αντιοξειδωτικές ιδιότητες, πολλαπλασιάζοντας έτσι τα ευεργετικά οφέλη που μπορεί να επιφέρει στην υγεία η κατανάλωσή του. Συγκεκριμένα, μελέτη που παρουσιάστηκε πρόσφατα στο Αμερικανικό Ινστιτούτο Έρευνας για τον καρκίνο (AICR) αναφέρθηκε πως σπόροι και δημητριακά όπως το φαγόπυρο, περιέχουν πολλά ισχυρά φυτοθρεπτικά συστατικά των οποίων η σημασία και δραστηριότητα δεν έχει ακόμα αξιοποιηθεί. Το φαγόπυρο συγκεντρώνει ικανοποιητική ποσότητα του φλαβονοειδούς ρουτίνη, το οποίο παρουσιάζει αντιφλεγμονώδη και αντι-καρκινική δράση ενώ βοηθά στον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης.

Πρακτικά το φαγόπυρο μπορεί εύκολα να ενταχθεί στην καθημερινή διατροφή. Οι σπόροι του μαγειρεύονται όπως το ρύζι και μπορούν να προστεθούν σε σούπες και σαλάτες ή να αντικαταστήσουν το ρύζι σε διάφορα φαγητά. Οι νιφάδες μπορούν να καταναλωθούν στο πρωινό με γάλα ή γιαούρτι, να προστεθούν σε φρουτοσαλάτες ή να γίνουν γλυκός ή αλμυρός χυλός. Τέλος, το αλεύρι μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην παραγωγή ψωμιού και διαφόρων αρτοσκευασμάτων και γλυκισμάτων.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *